Met regelmaat krijgen wij van klanten de vraag wat het verschil is tussen een geremde en ongeremde aanhangwagen.

Het verschil zit in de aan- of afwezigheid van een as met geremde wielen en een oploopremsysteem op de dissel.

Een oplooprem is het onderdeel waaraan de handrem bevestigd is en dat op de dissel van de aanhangwagen gemonteerd is met bouten.

 

Hoe werkt een oplooprem?

Wanneer het trekkend voertuig remt, wil de aanhangwagen eigenlijk doorrijden, waardoor de dissel van de aanhanger tegen de auto drukt.  

Hierdoor ontstaan een negatieve kracht op de dissel. Door die negatieve kracht schuift de oploopremschuifbuis van de aanhanger in.

Deze duwt vervolgens tegen de remstang die in verbinding staat met de remkabels, die naar de wielen leiden.

De duwbeweging van de oploopremschuifbuis wordt omgezet in een trekbeweging naar de remstang en uiteindelijk ook naar de remkabels die naar de wielen leiden. Zo wordt de aanhangwagen afgeremd.

Breekkabel aanhangwagen

Ongeremde aanhangwagen

Bij een ongeremde aanhangwagen moeten de remmen van de auto de beladen aanhanger mee afremmen. Hierdoor is het noodzakelijk dat je op de papieren van de auto bekijkt hoeveel deze mag trekken. In functie van het trekgewicht zijn de remmen van de auto sterk genoeg of niet sterk genoeg om het geheel af te remmen.

 

Achteruit rijden

Daar waar je bij een ongeremde aanhangwagen prima achteruit kunt rijden, is dit bij een geremde aanhanger niet zomaar mogelijk.

Hiervoor moet er een mechaniek aanwezig zijn waardoor je de rem tijdelijk kunt uitschakelen.

Bij nieuwe aanhangers is deze standaard voorzien in de vorm van een terugrijautomaat in de wielen.

Wanneer je achteruit rijdt, schakelt de rem voor 60% uit door het wegkantelen van één van beide remschoenen. Hierdoor kun je vervolgens achteruitrijden.

Daarbij blijft wel steeds 40% van de remkracht behouden. Dit om te voorkomen dat aanhangwagen achteruit rijdt als je hem parkeert los van de auto met handrem op.

 

Maximaal toegelaten massa van de aanhangwagen

Ongeremde aanhangwagens hebben altijd een MTM (Maximaal Toegelaten Massa) van 750kg. Dat is inclusief het gewicht van de aanhanger zelf.

Geremde aanhangwagens bestaan met een MTM van 750kg, deze aanhangers zijn interessant voor eigenaars van auto’s met een trekvermogen van minder dan 750 kg ongeremd.

Geremde aanhangers mogen ook een groter MTM hebben, met een maximum van 3.5 ton.

Ongeacht de MTM van je aanhanger, moet je er altijd voor zorgen dat het trekkend voertuig ook effectief die massa mag trekken.

Hiervoor wordt volgens de wetgeving gekeken naar het tarragewicht van het trekkend voertuig: dat is het gewicht van het trekkend voertuig zonder lading en/of personen.

De MTM van je aanhanger mag niet groter zijn dan de helft van het tarragewicht.

Het tarragewicht vind je terug op het COC-attest (certificate of conformity) van het trekkend voertuig.

 

Inschrijvingsbewijs en nummerplaat

Ongeremde aanhangwagens hoeven niet ingeschreven te worden bij het DIV (omdat hun MTM 750kg is). Ze hoeven ook niet verzekerd te worden, je betaalt er geen rijtaks voor en er is geen jaarlijkse keuring.

Wel moet je voor deze aanhangers een extra nummerplaat hebben, die identiek is aan de nummerplaat van je trekkend voertuig.

Geremde aanhangwagens met een MTM > 750kg moeten altijd ingeschreven worden bij de DIV. Deze aanhangwagens hebben daarom een eigen inschrijvingsbewijs en nummerplaat.

Voor een geremde aanhangwagen is een jaarlijkse keuring verplicht, vanaf de datum van aankoop. Hiervoor kun je ook het beste een jaarlijks onderhoud voorzien.

Voor geremde aanhangwagens heb je ook in de meeste gevallen een rijbewijs BE nodig.

 

Frank Vermeir
Zaakvoerder aanhangwagens Vermeir

Frank Vermeir zaakvoerder aanhangwagens Vermeir