Een goed veersysteem onder je aanhanger? Het liefst wel!

Aangezien je aanhangwagen bedoeld is om materiaal, machines en andere lading te vervoeren, is een goed veersysteem essentieel. De aanhangwagen moet goed mee kunnen veren met obstakels en drempels op het wegdek, om zo de belasting op je lading te beperken.

Door een veersysteem bij de wielen, kan een bepaalde beweging tijdelijk vastgehouden worden om vervolgens met minder impact weer vrijgegeven te worden.

Er zijn verschillende soorten veersystemen. Bij aanhangwagens wordt vooral gebruik gemaakt van rubberen torsieveren of paraboolveren.

 

Paraboolveer

Een paraboolveer is een vernieuwde variant van de klassieke bladveer. De variatie zit in de vorming en de dikte van de veer.

Een klassieke bladveer bestaat een opeenstapeling van stalen veerbladen. Deze hebben een gelijke dikte en ook de tussenruimte is overal evenveel. De lengte van de bladveer gaat van klein naar groot.

Klassieke bladveer

Een paraboolveer daarentegen bestaat uit veerbladen van dezelfde lengte, die verschillende diktes hebben. De veren zijn op een andere manier gevormd.

Paraboolveer onder aanhangwagen Paraboolveer aanhangwagen

Voor beide veersystemen geldt dat het midden van de veer aan de as bevestigt wordt en de uiteinden aan de carrosserie.

De paraboolveer heeft een aantal voordelen ten opzichte van de klassieke bladveer:

  • De paraboolveer geeft al vering bij een lichter laadgewicht.
  • Doordat de veren dezelfde lengte hebben, krijgt de veer een lineair karakter en wordt de vering beter verspreid.
  • De veer zelf weegt minder.

Let wel: bij een overlading van de aanhangwagen komt de vering van een paraboolveer volledig te vervallen.

 

Rubberen torsieveer

Een rubberen torsieveer werkt volgens een ander principe. Hierbij heb je geen stalen bladen die de veer vormen.

Bij een torsieveer bestaat het aslichaam uit twee holle assen die in elkaar zitten. Standaard hebben de buitenste en binnenste as vier zijden. In de ruimte tussen de buitenste as en de binnenste as worden vervolgens 4 rubberen strengen geperst.

De buitenste as is verbonden met het chassis en de binnenste as via een draagarm met de wielen.

Wanneer de aanhanger geladen is, ontstaat er druk op de buitenste as. Deze draait als het ware om de binnenste as heen en de rubberen strengen zorgen hierbij voor de vering.

Rubberen torsieveerRubberen torsieveer

Hoe meer belasting er is, hoe groter de wrijving op de assen en hoe verder deze inveren. Dit wordt ook wel progressief veren genoemd.

Een rubberen torsieveer is zeer onderhoudsvriendelijk. Meer nog, het behoeft zelfs geen onderhoud.

Daarnaast zijn deze veren zeer geschikt wanneer je grote verschillen in lading hebt; dus de ene keer zwaar beladen, de andere keer licht.

 

Alko rubberen torsieveer

De Alko rubberen torsieveer werkt volgens hetzelfde principe als de standaard rubberen torsieveer, maar heeft een aantal andere kenmerken.

Bij de Alko rubberen torsieveer heeft het buitenste aslichaam 6 hoeken en de binnenste buis bestaat uit 3 zijden.

Op die manier worden de rubbers niet geplet, maar meer ‘gekneed’ bij belasting. Dit zorgt voor een grotere veerweg en meer rijcomfort.

Alko rubberen torsieveerAlko rubberen torsieveer onder aanhangwagen

Eigenschappen paraboolveer

  • Veerbladen van dezelfde lengte
  • Al vering bij licht laadgewicht
  • Vering met lineair karakter
  • Behoeft regelmatig onderhoud
  • Heeft een groter eigen gewicht
  • Moet steeds voorzien worden van asschokbrekers

Eigenschappen rubberen torsieveer

  • 2 holle aslichamen met 4 zijden
  • 4 rubberen strengen
  • Geschikt voor veel verschillen in laadgewicht
  • Onderhoudsvrij

Eigenschappen Alko torsieveer

  • Aslichamen met 6 en 3 zijden
  • 3 rubberen strengen
  • Meer kneding wat leidt tot grotere veerweg
  • Onderhoudsvrij
 

Frank Vermeir
Zaakvoerder aanhangwagens Vermeir

Frank Vermeir zaakvoerder aanhangwagens Vermeir