Aanhangwagens komen in verschillende soorten en afmetingen.

Zo heb je ook altijd de keuze tussen een dubbelas- en enkelas-aanhangwagen.

Voor welke variant je gaat, hangt volledig af van waarvoor je de aanhanger gaat gebruiken.

Verschil in lading

Het laadvermogen van een ongeremde aanhangwagen is 750kg min het eigen gewicht van de aanhanger.

Een enkelas-aanhangwagen is lichter, waardoor je meer gewicht kunt laden.

Een dubbelas-aanhangwagen heeft een hoger eigen gewicht (je hebt hier 1 as en twee wielen meer) en daardoor is het gewicht van de lading beperkter.

Met een dubbelas kun je technisch gezien zwaardere zaken vervoeren, al blijft het maximum van 750kg gelden. Wettelijk gezien ben je bij zwaardere ladingen dus altijd in overtreding.

Omdat overbelading bij ongeremde dubbelassers vaak voorkomt, worden deze trouwens meer in de gaten gehouden door de politie.

Verschil in veiligheid

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn wij ervan overtuigd dat een dubbelasser niet minder kans heeft tot slingeren dan een enkelas-aanhangwagen.

Slingeren wordt namelijk enkel en alleen veroorzaakt door een te lage of te hoge kogeldruk.

Om deze te bekomen en te behouden, is het van groot belang om de lading goed te verdelen en goed vast te maken.  

Verschil in rijcomfort

Qua rijcomfort verschilt een beladen dubbelas-aanhangwagen niet veel van een enkelas-aanhangwagen.

Onbeladen zal een dubbelasser wel iets minder op en neer wippen dan een enkelasser. Dit komt door het hoger eigen gewicht van de dubbelas.

Verschil in kostprijs en onderhoud

De kostprijs van een dubbelas-aanhangwagen ligt hoger dan de kostprijs van een enkelas-aanhangwagen.

Dit heeft te maken met het extra materiaal bij een dubbelas:

  • een extra as
  • twee extra wielen

Je kunt je voorstellen dat deze dubbelasser dus ook iets meer onderhoud nodig heeft.

Verschil in wegrollen en kantelbaarheid

Wanneer je een dubbelas-aanhangwagen parkeert zonder hem vast te maken aan de auto, blijft deze overeind staan omdat hij steunt deze op twee assen.

Dit heeft als voordeel dat je de aanhangwagen kunt instappen, zonder dat de laadvloer kantelt.

Het nadeel is dat je altijd een voorwerp voor de banden dient te leggen.

Doe je dit niet, zal je dubbelasser ongewenst wegrollen. Om dit te voorkomen, kun je ook wielkeggen aanschaffen.

Een enkelas-aanhangwagen zal, door de enkele as, kantelen en met de dissel op de grond steunen als je deze parkeert zonder auto.

Deze kun je dus niet instappen zonder dat de laadvloer kantelt. Je hoeft bij een enkelas daarentegen niet bang te zijn dat hij wegrolt.

Verschil in hanteerbaarheid

Een dubbelas-aanhangwagen is veel moeilijker te verplaatsen dan een enkelas-aanhangwagen.

Zeker in beladen toestand is de dubbelasser zeer moeilijk zijdelings te verplaatsen. De extra wielen zorgen voor meer wringkracht, waardoor de dubbelasser minder wendbaar wordt.

Een enkelasser heeft veel minder wringkracht op de wielen en kan daardoor, ook beladen, nog zeer gemakkelijk alle kanten op verplaatsen.

Verschil in gevaar op verkeersdrempels

Wanneer je in het verkeer met een aanhangwagen op een verkeersdrempel rijdt, gaat de trekhaak van het trekkend voertuig omhoog.

Bij een dubbelasser komt hierdoor heel even al het gewicht op één as te liggen. De kans op plooien van deze as, is daardoor zeer reëel.

Bij een enkelasser loop je dit risico niet, omdat de enkele as altijd contact met de grond behoudt.

Vermeir inside tip!

In de praktijk merken we dat bijna alle mensen die een ongeremde dubbelas-aanhangwagen kopen, dit doen omdat ze niet naar de keuring willen of niet over een rijbewijs BE beschikken.

Daarnaast willen ze een sterke aanhangwagen omdat ze vaak wat zullen overbeladen.

Uit ervaring weten we dat voor deze toepassing een enkelasser met een dragende as voor 1.300kg de beste keuze is.

Deze aanhangwagen is veel sterker van chassis en as, en kan op papier ook in gewicht worden verlaagd naar 750kg.  

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoeven geremde aanhangwagens van 750kg niet naar de keuring.

Je hebt dan dus een aanhangwagen die:

  • sterker is dan een ongeremde enkelasser en dubbelasser;
  • minder onderhoud behoeft dan een ongeremde dubbelasser;
  • veiliger is omdat geremde aanhangwagens met de auto meeremmen.
 

Frank Vermeir
Zaakvoerder aanhangwagens Vermeir

Frank Vermeir zaakvoerder aanhangwagens Vermeir