Als fervent gebruiker van een aanhangwagen, is een goed neuswiel aan de dissel de eerste stap naar een aangenamer gebruik.

Ga je vaak op pad met de trailer, maar beschik je nog niet over een neuswiel? Dan wordt het hoog tijd dat je daar verandering in brengt. Om de keuze voor jou wat gemakkelijker te maken, zetten wij de belangrijkste aandachtspunten op een rij.

Een neuswiel: nooit meer sleuren

Als je regelmatig verplaatsingen maakt met je aanhangwagen, dan weet je maar al te goed hoe zwaar en moeilijk het is om die van de ene naar de andere plek te duwen.

Een neuswiel voor je aanhangwagen of trailer is namelijk uitermate praktisch. Het manoeuvreren van je losgekoppelde aanhanger was nog nooit zo gemakkelijk. Je hoeft dan niet tegelijkertijd te duwen en te tillen. Sommige trailers zijn al voorzien van een neuswiel, bij andere is het optioneel.

Het is dus niet verplicht om bij je aanhangwagen een neuswiel te voorzien, maar wij raden het alvast zeker aan. Je maakt het verplaatsen ervan namelijk een stuk aangenamer.

Bovendien biedt een neuswiel extra steun aan een aanhanger met enkele as. Zo kan die toch horizontaal gezet worden.

Met klem of opklapbaar

1. Neuswielen met klem diameter 48 mm

Bij ongeremde aanhangwagens of enkelas geremde aanhangwagens wordt er meestal een neuswiel met klem gemonteerd op de dissel.

Dit neuswiel is geschikt om een aanhangwagen van 750 kg of 1350 kg geremd te manoeuvreren. De maximale belasting op het neuswiel zelf bedraagt 75 kg.

Hoe je het neuswiel gereed maakt om te gebruiken? Je maakt de klem los en vervolgens kan je het neuswiel met de hand naar onder of boven schuiven. Hoeveel je naar beneden moet schuiven, hangt af van de hoogte dat je hebt naar de grond toe.

2. Neuswielen met klem diameter 60 mm

Net als bij de neuswielen met klem diameter 48 mm, wordt deze gemonteerd op de dissel. Het grote verschil is dat die met 60 mm een stuk steviger is.

De klem is namelijk zwaarder uitgevoerd én het neuswiel heeft een grotere diameter (van 60 mm). De maximale belasting op het neuswiel zelf bedraagt 150 kg.

3. Opklapbare neuswielen

Bij opklapbare neuswielen komen geen klemmen kijken. Het steunwiel zit namelijk meteen aan de aanhangwagen vastgeschroefd. Je kan het wiel dus permanent bevestigen op de aanhangwagen.

Voor gebruik schuif je het neuswiel niet manueel naar onder of naar boven, maar draai je bovenaan aan de hendel. Zo kantelt het wieltje naar de grond, en kan je beginnen met het manoeuvreren van je aanhanger!

Als je in de andere richting draait, dan klapt het wiel weer omhoog.

Opklapbare neuswielen worden voornamelijk gemonteerd op zwaardere dubbelas aanhangwagens van 2000 kg tot 3500 kg. De maximale belasting op het neuswiel zelf bedraagt 150 kg.

Let op de ondergrond

Vooraleer je overgaat tot de aankoop van een neuswiel voor je aanhanger, moet je even stilstaan bij de ondergrond waarop je vaak te werk gaat. Dat speelt namelijk ook een belangrijke rol in de keuze die je gaat maken.

Begeef je je voornamelijk met je trailer op egale harde grond, dan is een neuswiel met een massief wiel wellicht de juiste keuze voor jou.

Voor gebruik op gras of zand, kies je het best een neuswiel met luchtband. Aangezien in de band lucht zit, past het wiel zich beter aan de ondergrond aan, omdat het contactoppervlak groter is. Daardoor zal het wiel minder snel wegzakken in het gras of zand.

De rolweerstand wordt ook lager naarmate de grootte van het neuswiel. Voor zachte ondergronden is een groter wiel dan ook sterk aangeraden.

Vergeet ook zeker niet af en toe de band van je neuswiel, net als de banden van je aanhangwagen, na te kijken.

Het gebruik

Sta je op het punt om je aanhangwagen met neuswiel aan te koppelen, bekijk dan zeker deze tips nog. Het is namelijk niet onbelangrijk om dit op een juiste manier te doen.

  • Na aankoppeling moet je het neuswiel opdraaien en bergen.
  • Zorg dat bij een licht neuswiel het wieltje klem zit in de uitsparingen. Vervolgens trek je het neuswiel op tot in de hoogste stand.
  • Bij een zwaar neuswiel draai je dit op tot de borging goed vast, tot tegen het wieltje.

Wat je zeker niet mag doen

Bij het gebruik van je neuswiel moet je één zaak zeker onthouden: Een te zwaar beladen aanhangwagen tillen is uit den boze. Het wiel is namelijk niet bedoeld om heel zware lasten te dragen. Doe je dat toch, kan je het wiel ernstig beschadigen, alsook de koppeling en assen.

Onthoud dus dat je het neuswiel niet gebruikt als hulpmiddel bij een te zwaar beladen aanhangwagen. Tillen is absoluut niet de bedoeling van zo’n wiel. Het dient enkel om het verplaatsen van je losgekoppelde aanhangwagen te vergemakkelijken.

Versleten

Ben je al in het bezit van een neuswiel, maar denk je dat die versleten is? Meestal kan je dat eenvoudig zien.

Draait je neuswiel stroef, dan kan je proberen om het te smeren. Helpt dat niet? Dan is de schroefdraadstang hoogstwaarschijnlijk defect. Laat dit zeker even nakijken!

Ben je ervan overtuigd dat je toe bent aan een nieuwe, dan ben je bij Vermeir aan het juiste adres. Neem gerust contact op met ons, wij helpen je graag verder. Nog geen neuswiel, maar wel interesse? Wij gaan samen met jou op zoek naar het ideale neuswiel voor je aanhangwagen. Dag rugklachten, hallo neuswiel!

Waar moet je op letten bij de aankoop?

De goedkoopste modellen neuswielen draaien op bussen in plaats van op lagers. Deze neuswielen zijn dan ook sneller versleten en draaien niet zo vlot.

Ook in de materiaaldikte van de neuswielbuizen zit heel wat verschil. Ga dus op zoek naar een dikte die voor jouw toepassing ideaal is.

Controleer ten slotte ook steeds de stevigheid van de velg van het neuswiel. Soms zijn deze namelijk zo dun, dat ze snel vervormen bij zware belasting!



Op zoek naar een neuswiel voor je aanhangwagen? Kom langs in onze showroom of contacteer ons. We geven je graag gepast advies!

CONTACTEER ONS




Frank Vermeir
Zaakvoerder aanhangwagens Vermeir

Frank Vermeir zaakvoerder aanhangwagens Vermeir