Kippers zijn ideaal wanneer je stortmateriaal moet vervoeren, omdat je de laadvloer kan laten kantelen.Er bestaan zowel enkelas geremde als dubbelas ongeremde kippers. We raden je aan om altijd voor een enkelas geremde kipper te kiezen. In dit artikel vertellen we je waarom.

Een geremde enkelas kipper van 1300 kg verlaagd naar 750 kg

Het gewicht van een geremde enkelas kipper is standaard lager dan dat van een dubbelas kipper. Logisch want een enkelas kipper heeft maar één as en één paar wielen.

De voordelen van een geremde enkelas kipper

De geremde enkelas kipper heeft heel wat voordelen tegenover de dubbelas kipper. We sommen ze hier even voor je op: 

  • De geremde enkelas kipper heeft 1 sterke as van 1350 kg in plaats van 2 lichtere assen van 750 kg.
  • Er is geen gevaar om assen te plooien op verkeersdrempels, want de as blijft continu contact behouden met de rijbaan.
  • Omdat er een handrem aanwezig is, zal de kipper nooit wegrollen als hij op een helling geparkeerd staat.
  • De remafstand is opmerkelijk kleiner omdat de kipper voorzien is van een remsysteem dat mee remt met je auto.
  • Het blijft mogelijk om de kipper terug om te vormen van 750 kg naar 1350 kg mocht je later toch de aanhangwagen op een hoger gewicht willen gebruiken.

Een ongeremde dubbelas kipper op 750 kg

Bij de ongeremde dubbelas kipper is het laadvermogen aanzienlijk lager dan bij een geremde enkelas kipper omdat er meer materiaal in verwerkt is, namelijk een extra as en een extra paar wielen.

Kijken we even naar het laadvermogen: 

Laadvermogen = 750 kg – eigen gewicht van de aanhangwagen = 750 kg – 450 kg = +/- 300 kg laadvermogen. 

Bovendien zorgen die extra onderdelen er ook voor dat de onderhoudskosten van je ongeremde dubbelas kipper mogelijk hoger liggen.

Je zou denken dat een dubbelas kipper beter uitgerust is om zware ladingen te vervoeren, maar let op: het maximum van 750 kg MTM blijft van kracht! Je moet hier dus erg opletten om je dubbelas kipper niet te overladen, want dan ben je wettelijk niet in orde.

De nadelen van een ongeremde dubbelas kipper

Er zijn een paar nadelen die we graag voor je opsommen: 

  • Het is mogelijk dat de assen plooien op verkeersdrempels. Doordat de auto eerst op de drempel rijdt, gaat deze de aanhangwagen met de dissel omhoog liften. Hierdoor zal de vooras even van de grond gelicht worden en al het gewicht komt op dat moment op de achteras. Deze achteras wordt even heel erg overbelast waardoor deze zal kunnen plooien.
  • De extra as en 2 wielen maken de kipper even duur als zijn geremde enkelas versie.
  • De ongeremde dubbelas kipper zal snel wegrollen als je niet steeds een voorwerp (bv. wielkeggen) voor de wielen legt.

Welke kipper kies ik nu het beste?

Het probleem bij ongeremde dubbelas kippers is dat ze (wettelijk) maar maximum 750 kg kunnen vervoeren. Dat is niet veel: er is dus een hoog risico om je kipper te overladen.In dat geval ben je wettelijk niet in orde. Dat is niet alleen gevaarlijk, maar kan je ook een stevige boete opleveren wanneer je wordt tegengehouden door de politie.



Ons advies is dus:

Een ongeremde dubbelas kipper lijkt wel steviger, maar dit is in werkelijkheid niet het geval!

Kies je voor de geremde enkelas versie van 1350 kg, al dan niet verlaagd naar 750 kg, dan kan je comfortabel ladingen vervoeren en hoef je je verder geen zorgen te maken over je veiligheid of de wet.



Vraag ons om advies

We zijn er altijd om onze klanten bij te staan: zowel bij het kiezen van een kipper als bij het groot onderhoud of eventuele reparaties. 

Heb je een vraag over aanhangwagens, TwinTrailers of kippers? Laat ons gerust iets weten, dan helpen we je zo snel mogelijk verder. 

CONTACTEER ONS




Frank Vermeir
Zaakvoerder aanhangwagens Vermeir

Frank Vermeir zaakvoerder aanhangwagens Vermeir