
De beste koop voor een aanhangwagen: kwaliteit herkennen
Nieuwe aanhangwagens zien er allemaal mooi en degelijk uit.
In realiteit zit er veel verschil in de materialen waarmee ze worden gebouwd. De kwaliteit tussen verschillende merken kan enorm verschillen.
Goedkoop is in dit geval soms duurkoop, en dus lang niet altijd de beste koop voor een aanhangwagen.
Inside tip Vermeir!
Koop niet gewoon de goedkoopste aanhangwagen, maar vergelijk goed de kwaliteit van de onderdelen waarmee de aanhangwagen opgebouwd is. Hieronder vind je een aantal zaken waarop je dient te letten bij de aankoop van een nieuwe aanhangwagen.
De torsieas
De torsieas is een belangrijk onderdeel van je aanhangwagen. Helaas bieden sommige torsieassen niet de kwaliteit die je van een nieuwe aanhangwagen verwacht.
Speling
Er zijn torsieassen op de markt waarbij de lagers reeds speling hebben, zelfs al zijn ze nog nieuw.
Iets wat speling heeft zal echter snel nóg meer speling krijgen.
De lagers zullen hierdoor rond beginnen te draaien aan de buitenring, wat deze roodgloeiend maakt. Hierdoor gaan de lagers zeer snel stuk. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen op de weg.
Enkelrijige lagers
Ook enkelrijige, niet-conische lagers worden vaak gebruikt voor torsieassen.
Deze lagers zijn niet zo goed, omdat ze niet zo goed zijdelingse krachten kunnen verdragen.
Als je met volle belading scherp afdraait, zullen deze lagers het snel begeven door de wringing.
Kijk dus altijd na of de aanhanger die je wilt kopen enkelrijige, conische of dubbelrijige compactlagers heeft.
Torsierubber
Bij sommige torsieassen schuiven de torsierubbers ongewild uit het aslichaam.
Hierdoor gaat je wiel naast je spatbord rijden.
Inside tip Vermeir!
Als consument is het zeer moeilijk om te bepalen of de aanhangwagen met een kwaliteitsvolle as is uitgerust.
Daarom raden we altijd aan om te kiezen voor een as van Knott , Alko of BPW.
Banden
De veiligheid van je aanhangwagen begint bij de banden.
De banden staan namelijk in direct contact met de weg en bepalen daarmee de grip en wegligging van je aanhanger.
Bij de aankoop van een nieuwe aanhangwagen, is een check van de banden dus heel belangrijk.
Sommige aanhangwagens worden nieuw verkocht met herrubberde banden.
Herrubberde banden zijn te herkennen aan het woord ‘Remould’, dat op de zijkant van de band staat gedrukt.
Remould-banden zijn oude banden die voorzien zijn van een nieuw profiel. De kwaliteit van deze herrubberde banden is niet vergelijkbaar met de kwaliteit van een nieuwe band.
Bij grote belasting of bij extreme hitte kan het loopvlak heel makkelijk loskomen tijdens het rijden. Hierdoor kun je een klapband krijgen en kan je aanhangwagen beginnen slingeren.
Soms worden er op nieuwe aanhangwagens ook gebruikte banden gemonteerd omdat deze minder duur zijn dan nieuwe banden.
Inside tip Vermeir!
Op elke band staat een code met 4 cijfers vermeld. Dit staat voor de productiedag en -week.
Zo staat ‘BV 0418’ voor week 4 van 2018. Let ook op dat er geen “Remould” op de zijkant van de band staat.
Vloerplaat
De beste koop aanhangwagen heeft een goede vloerplaat. Veel aanhangwagens worden helaas nieuw verkocht met een vloerplaat van mindere kwaliteit.
Ook de manier waarop de vloer in de fabriek wordt gelegd, is van groot belang voor de levensduur.
Op deze zaken moet je letten:
- De zaagkanten: in veel gevallen wordt de bodemplaat op maat gezaagd uit een grotere plaat. Hierdoor zijn de zijkanten open en onbehandeld langs de open zaagkant. De vloerplaat zal hierdoor water opslorpen en gaan zwellen. In de winter zal deze vloer barsten en snel gaan rotten.
- Dikte van de vloerplaat: er bestaan diktes van 10mm, 12mm en 15mm. De vloerplaat van 15mm is uiteraard de stevigste.
- De anti-slip toplaag: gladde vloerplaten zonder harde anti-slip toplaag zullen sneller slijten en dus ook sneller rotten.
Verlichting
Er zijn enorme kwaliteitsverschillen in de verlichting van aanhangwagens.
Wanneer je een aanhangwagen koopt met achterlichten van slechte kwaliteit, zul je snel één van de volgende problemen ondervinden:
- Water en condens in de verlichting omdat deze niet waterdicht is.
- Alle contacten onder de lampen gaan oxideren en roesten omdat het water zich opstapelt.
- De hele aanhangwagen bedrading oxideert, inclusief de stekker.
- Na ongeveer zes maanden in open lucht branden er weinig of geen lampen.
[Inside tip Vermeir!
De manier waarop de bekabeling onder de aanhangwagen werd gelegd, zegt veel. Gebeurde dat slordig en werd er veel tape gebruikt? Let dan op!
Ook in stekkers is er veel kwaliteitsverschil. Controleer of de contactpunten (van de stekker) in nikkel zijn uitgevoerd en niet in koper.
Laspunten
Bij de beste koop aanhangwagen let je ten slotte op de laspunten.
Slecht ingebrande laspunten kunnen snel scheuren; controleer dus of de laspunten van het chassis mooi en niet slordig gelegd werden.
De beste laskwaliteiten wordt bekomen door een lasrobot omdat elke las dan aan dezelfde toleranties voldoet.
Frank Vermeir
Zaakvoerder aanhangwagens Vermeir