Steeds vaker ziet men aanhangwagens in het verkeer. Niet alleen voor professioneel gebruik, maar ook heel wat particulieren beschikken tegenwoordig over een trailer om zaken te vervoeren van punt A naar punt B.

Een aanhangwagen hoort dan ook inherent bij het straatbeeld dat we op dit moment hebben. Meer duidelijkheid over regels en tips zijn daardoor onmisbaar.

Dit dossier tracht iedere eigenaar van een aanhangwagen met de nodige kennis van zaken de baan op te sturen.

De volgende zaken komen aan bod:

  • Rijbewijs
  • Verlichting
  • Onderhoud & technische keuring
  • Verzekeringen
  • Parkeren
  • Laden
  • Accessoires
  • Bescherming tegen diefstal
  • Modellen

Rijbewijs

Hier wordt vaak over gediscussieerd: volstaat het rijbewijs B, of heb je nog een extra rijbewijs nodig? Het antwoord is niet zwart-wit, maar wel duidelijk vastgelegd in de wet.

Toch is het niet onbelangrijk om goed op de hoogte te zijn van de wetgeving hieromtrent: anders kan je wel eens voor onaangename verrassingen komen te staan!

Rijbewijs B

Vaak wordt verkeerdelijk gedacht dat je moet beschikken over een rijbewijs BE wanneer je met een aanhangwagen rijdt.

Dat is echter niet altijd het geval: onder bepaalde voorwaarden volstaat je rijbewijs B. Namelijk:

  • wanneer je aanhangwagen een M.T.M. of Maximaal Toegelaten Massa tot 750 kg heeft.
  • wanneer de M.T.M. van de aanhangwagen hoger is dan 750 kg, maar het M.T.M. van de auto én de aanhangwagen samen niet zwaarder is dan 3,5 ton.

Rijbewijs BE of rijbewijs B met code 96

Bedraagt de M.T.M. van je aanhangwagen meer dan 750 kg én zijn de M.T.M. van het trekkend voertuig + aanhangwagen meer dan 3,5 ton, heb je wél een extra rijbewijs nodig. Het rijbewijs B volstaat in dit geval niet.

Met een rijbewijs B met code 96 ben je gewettigd op de baan wanneer de M.T.M. van het trekkend voertuig en de aanhangwagen samen, niet meer dan 4.250 kg bedraagt.

Overschrijdt je dat gewicht wel, dan dien je in het bezit te zijn van een rijbewijs BE. De auto en aanhangwagen mogen in dit geval samen een onbeperkt gewicht hebben.

Hierop is één uitzondering: wanneer je aanhangwagen een M.T.M. heeft boven de 3,5 ton. In dat geval moet je zelfs over een rijbewijs C1+E beschikken (behalve voor houders van een rijbewijs B+E afgegeven voor 1/05/2013. De M.T.M. van het samenstel mag niet meer bedragen dan 12.000 kg).

Verlichting voor je aanhangwagen

Veiligheid op de baan primeert steeds. Om optimaal in deze veiligheid te voorzien, is correcte verlichting enorm belangrijk.

Hierin heb je heel wat verplichtingen en mogelijkheden. Rond de verlichting van je aanhangwagen bestaat namelijk een hele regelgeving, met verschillende soorten verlichting tot gevolg.

Alles op een rijtje

Benieuwd naar de verschillende verlichtingsmogelijkheden? Wij zetten ze alvast even voor jou op een rijtje:

  • Achterlichten: net als de achterlichten van je auto, schakel je de achterlichten van je aanhangwagen om de zichtbaarheid te verbeteren.
  • Stoplichten: om aan te geven wanneer je op de rem staat.
  • Markeerlichten: die de richting aangeven net als je pinkers.
  • Standlichten: stralen licht uit zowel achterwaarts, voorwaarts als zijwaarts.
  • Breedtelichten: zorgen voor meer duidelijkheid omtrent de breedte van je aanhanger.
  • Achtermistlichten: bij mistig weer kan je ook de achtermistlichten van je aanhangwagen aansteken.
  • Achterreflectoren & zijreflectoren: zowel achteraan als aan de zijkant dient de aanhangwagen te beschikken over reflectoren.De afstand tussen de twee zijreflectoren mag maximaal 3 meter bedragen.
  • Omtreklichten: net als breedtelichten geven omtreklichten de breedte aan, met het verschil dat die laatste over de gehele omtrek geplaatst worden.
  • Nummerplaatverlichting

Welke verlichting verplicht is op jouw aanhangwagen, dat lees je hier.

  • Twee richtingaanwijzer (links + rechts)
  • Twee remlichten (links + rechts)
  • Twee achterlichten (links + rechts)
  • Eén mistlicht links of rechts
  • Nummerplaatverlichting
  • Twee witte breedtelichten vooraan (indien aanhangwagen breder is dan 1,60 m)
  • Twee witte reflectoren vooraan (indien de aanhangwagen smaller is dan 1,60 m)
  • Vier oranje zijmarkeringslichten (indien de aanhangwagen langer is dan 6 m)
  • Twee markeringslichten rood-wit (indien de aanhangwagen breder is dan 2,10 m)
  • Twee rode driehoekige reflectoren achteraan, deze mogen ook in de achterlichten verwerkt zitten
  • Minimum 2 oranje zijreflectoren

LED-verlichting

Een nieuwe vorm van verlichting die we steeds vaker tegenkomen is LED-verlichting. Dit is een vorm van diode-verlichting, wat eigenlijk wil zeggen dat licht gecreëerd wordt wanneer stroom door de diode loopt.

Deze verlichtingsvorm heb je in verschillende kleuren (rood, oranje of wit), afhankelijk van het halfgeleidermateriaal dat gebruikt wordt.

LED-verlichting kent een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van klassieke verlichting. Zo is het energiezuinig, schok- en weersbestendig, wordt het nauwelijks warm, en is het relatief klein.

Naast de verschillende voordelen, heeft LED-verlichting ook een veelvoorkomend ‘probleem’. Zo kan het je namelijk wel eens overkomen dat je LED-lichten knipperen.

Het probleem ligt in dit geval echter niet bij de verlichting zelf, maar bij de auto. Hoe dat komt? Moderne auto’s beschikken tegenwoordig over een systeem dat een foutmelding geeft wanneer de verlichting niet meer werkt, als gevolg van een lage stroomafname.

En aangezien LED-verlichting een stuk minder stroom verbruikt dan gewone verlichting, denkt je auto voortdurend dat de verlichting niet werkt.

Vermeir inside tip!

De oplossing? Plaats weerstand of kies voor een weerstandkastje om de juiste stroomafname door te geven!



Onderhoud & technische keuring

Veilig de weg op met je aanhangwagen? Belangrijk dat die volledig in orde is!

Het spreekt dan ook voor zich dat periodiek onderhoud van een aanhangwagen, alsook een eventuele keuring, niet mag ontbreken.

Keuring verplicht?

Net als een autokeuring, heeft men ook een technische keuring voor aanhangwagens. Deze keuring is echter niet altijd verlicht.

Afhankelijk van de M.T.M. (Maximaal Toegelaten Massa) van je aanhangwagen dien je wél een bezoekje aan de technische keuring te brengen.

Ligt de M.T.M. onder de 750 kg, dan zijn een inschrijving en een keuring niet nodig. De wagen moet dan enkel van een kenteken (hetzelfde als dat van de auto) voorzien zijn.

Bedraagt de M.T.M. van je aanhanger meer dan 750 kg? Dan is een periodieke keuring en inschrijving wel verplicht.

Wat er precies wordt nagekeken tijdens een technische keuring? Neem een kijkje op onze checklist, zo weet je zeker dat je aan alles gedacht hebt vooraleer je naar de keuring vertrekt.

  • Koppeling: die moet beschikken over E-nummer & identificatieplaatje en sterk genoeg zijn. Ook eventuele speling is uit den boze.
  • Noodkoppeling: een breekkabel is verplicht voor elke aanhangwagen.
  • Identificatiegegevens aanhangwagen
  • Verlichting
  • Spatborden
  • Remmen
  • Banden
  • Achterbordkabels of uittrekkokers
  • Chassis en dissel
  • Oplooprem-schokdemper
  • Speling wiellagers, oploopremschuifbuis, kogelkoppeling

Onderhoud

Vooraleer je naar de technische keuring gaat, is een onderhoud dan ook ten zeerste aangeraden. Zo ben je zeker dat alles in orde is voor een geslaagd resultaat bij de keuring.

Maar ook wanneer je niet verplicht bent om periodiek een keuring te laten uitvoeren, is het uiterst belangrijk dat je aanhangwagen een degelijk onderhoud geniet. Dat voorkomt eventuele ongelukken én geeft je aanhanger een aanzienlijk langere levensduur.

Bovengenoemd lijstje wordt dan ook steeds volledig doorlopen bij het onderhoud van je aanhangwagen.

Bij Vermeir onderhouden en controleren wij deze onderdelen standaard in onze speciaal daarvoor uitgeruste werkplaats.

Vermeir inside tip!

Breng jaarlijks je aanhangwagen binnen voor onderhoud. Zo voorkom je gevaarlijke situaties op de weg én kan je een stuk langer genieten van jouw aanhangwagen.



Verzekeringen

Een ongeluk is zo gebeurd. Daarom is het enorm belangrijk dat je je steeds voorzichtig in het verkeer begeeft en de verkeersregels respecteert. Toch neem je best het zekere voor het onzekere, en zorg je ervoor dat je goed verzekerd bent.

Let op, het is niet altijd verplicht om een aparte verzekering voor je aanhangwagen af te sluiten. Dat hangt (opnieuw) af van de M.T.M. van je trailer. De wetgeving omtrent verzekering van je aanhangwagen houdt het volgende in:

  • M.T.M. > 750 kg: aparte verzekering noodzakelijk, alsook inschrijving bij DIV en Q-nummerplaat.
  • M.T.M. < 750 kg in vastgekoppelde toestand: valt onder verzekering trekkend voertuig.
  • M.T.M. < 750 kg in losgekoppelde toestand: valt onder verzekering familiale burgerlijke aansprakelijkheid.

Vermeir inside tip!

Breng je verzekeraar steeds op de hoogte wanneer je je aanhangwagen uitleent. Een aanhangwagen met M.T.M. < 750 kg valt namelijk steeds onder de autoverzekering van het trekkende voertuig. Wanneer je je aanhanger uitleent is dat dus een ander voertuig, en bijgevolg de verantwoordelijkheid voor de verzekering van die derde persoon.



Parkeren

Parkeren: niet altijd even gemakkelijk!

En met een aanhangwagen wordt het er niet beter op. Bovendien zijn ook andere regels van kracht wanneer je met je aanhangwagen gaat parkeren. Je bent dan ook best maar goed op de hoogte van wat mag, en wat niet.

Wat mag (en wat niet)?

Je mag niet overal zomaar parkeren, daar gelden bepaalde regels voor. Net als bij een auto moet je bovendien in sommige gevallen een parkeerbewijs aanschaffen.

  • Een aanhangwagen (een niet-gemotoriseerd voertuig) mag niet langer dan 24 uur aansluitend op de openbare weg parkeren. Doe je dat wel, dan krijg je onvermijdelijk een boete in de bus.
  • Binnen bebouwde kom mag een aanhangwagen met M.T.M. van meer dan 7,5 ton niet langer dan 8 uur geparkeerd staan op de openbare weg. Een uitzondering hierop zijn plaatsen met het verkeersbord E9a, E9c of E9d.


E9A            E9C            E9D

Vermeir inside tip!

Let op! Reclame-aanhangwagens mogen slechts drie uur na elkaar geparkeerd staan op de openbare weg.



Parkeerbewijs verplicht?

Wanneer je aanhangwagen vastgekoppeld aan je auto geparkeerd staat op de openbare weg, volstaat het parkeerbewijs voor de wagen.

Staat hij losstaand geparkeerd, dan dien je wel een parkeerticket aan te schaffen.

Voor langdurig losstaand parkeren van je aanhangwagen, moet je zelfs een parkeerkaart aanvragen. Dit gaat normaliter via de gemeente.

Let wel: wanneer je aanhanger de 3,5 ton overschrijdt, mag deze niet meer losgekoppeld op de openbare weg geparkeerd staan. Dan moet je altijd een privé-parking opzoeken.

Vermeir Inside Tips bij het parkeren

Om het parkeren voor jou zo vlot mogelijk te laten verlopen, hebben we de belangrijkste tips opgelijst. Houd deze in je achterhoofd wanneer je met je aanhangwagen gaat parkeren!

  • Wil je met de aanhangwagen naar rechts, dan draai je het stuur naar links. Wil je met de aanhangwagen naar links, dan draai je het stuur naar rechts.
  • Probeer niet te haastig in die nipte parkeerplek te draaien, maar neem je tijd. De auto’s achter je wachten wel.
  • Kies voor breedtelampjes die uitsteken aan de zijkant van je aanhangwagen. Het geeft je een beter zicht én je kan gemakkelijker inschatten hoeveel ruimte je nog hebt langs weerskanten van de aanhanger.
  • De belangrijkste tip: oefenen, oefenen, en nog eens oefenen. Probeer al enkele keren thuis je aanhanger te parkeren, zodat je goed voorbereid bent wanneer je in de drukke stad gaat parkeren!

Laden

Met het goed inladen van je aanhangwagen schep je niet alleen orde, maar verklein je ook slingergevaar. Denk daarom aan de kogeldruk en de verdeling van de lading wanneer je met je beladen aanhangwagen de baan op gaat.

Aandacht voor kogeldruk

Voldoende stabiliteit garandeert een veilige rit met de aanhangwagen. En die stabiliteit is deels afhankelijk van de kogeldruk. Dat is de kracht waarmee je aanhanger ‘rust’ op het trekkend voertuig (je wagen).

De ideale kogeldruk bedraagt ongeveer 50 kg. Wat gebeurt er met een te lage of te hoge kogeldruk? Dan verliest het trekkend voertuig zijn stabiliteit: enerzijds kan het voertuig aan de voorkant een opwaartse druk ondervinden, anderzijds kan deze opwaartse druk aan de achterkant plaatsvinden.

Het gevolg? Kans op slingeren!

Verdeling van de lading

Om een goede kogeldruk te bekomen, moet je de lading in je aanhangwagen gelijkmatig verdelen, het best vlak boven de assen.

Vermeir inside tip!

Bij twijfel is het beter om de lading iets verder naar het trekkend voertuig toe te zetten.



Vastzetten van de lading

Ten slotte is het vastzetten van de lading van cruciaal belang wanneer je gevaarlijke situaties wil vermijden.

Zo krijgt de aanhangwagen slechts een minimale kans tot slingeren.

Je kan dit op verschillende manieren verwezenlijken:

  • spanbanden
  • rails met bindogen en stang
  • vloerankers met bindogen
  • antislipvloeren
  • aanhangwagennet (grofmazig of fijnmazig)
  • aanhangwagenzeil

Vermeir inside tip!

Bij uitstekende lading moet je extra signalisatie voorzien wanneer die meer dan 1 meter uitsteekt.



Accessoires

We hoeven het je niet te vertellen: een aanhangwagen maakt het transport van zware en grote stukken aanzienlijk comfortabeler.

Om het gebruik van je aanhanger nog verder te vergemakkelijken, kan je ook enkele handige accessoires aanschaffen.

Zo kan je zorgeloos de baan op met je aanhangwagen, en breng je in een mum van tijd jouw lading naar de eindbestemming.

  • Oprijplaten: deze vergemakkelijken het laden van een auto-, motor- en paardentrailer, als ook het laden van de machinetransporter.
  • Neuswiel: helpt je bij het verplaatsen van je losgekoppelde aanhangwagen.
  • Verlichting: niet alleen in sommige gevallen verplicht, maar ook heel handig. Denk maar aan de extra breedtelichten bij het parkeren.
  • Bagagezeil of -net: dekken je lading af, zodat je tijdens het rijden alvast niets verliest.
  • Gereedschapskoffer: ideaal voor allerhande kleine werkzaamheden aan je aanhangwagen, of auto.

Gereedschapskoffer aanhangwagen

Gereedschapskoffer

Oprijplaten

Aanhangwagen neuswielen

Neuswiel

Ten slotte mag een trekhaak niet ontbreken wanneer je met de aanhangwagen op stap gaat. Het spreekt uiteraard voor zich dat dit een onmisbaar accessoire is voor je wagen.

Zonder kan je namelijk de aanhanger niet vastkoppelen!

Ook hierin heb je verschillende opties: een vaste trekhaak, een afklikbare trekhaak of een wegdraaibare trekhaak.

       

Vaste trekhaak                         Afklikbare trekhaak                                Wegdraaibare trekhaak

Wil je weten wat voor jou ideaal is? Neem gerust contact op, dan bekijken we samen de mogelijkheden.

Beschermen tegen diefstal

Met de toename van aanhangwagens op de openbare weg, neemt ook de diefstal ervan gestaag toe. Dat komt omdat aanhangers vaak zonder beveiliging geparkeerd worden, en niet altijd geregistreerd staan.

Om je van het noodlot te behoeden, kan je enkele simpele stappen ondernemen, om zo de kans op diefstal te minimaliseren.

Disselslot en wielklem

De eenvoudigste maatregel tegen diefstal is het aanschaffen van een disselslot. Enkel met behulp van de sleutel kunnen anderen de aanhangwagen nog loskoppelen van jouw auto. Mogelijke dieven kunnen voortaan dus niet zomaar met je aanhanger aan de haal gaan.

Verder is een wielklem zeker geen slecht idee als je je aanhangwagen regelmatig losgekoppeld op straat parkeert. Het maakt van je aanhanger een immobiel en log gegeven, dat niet op één-twee-drie verplaatst kan worden.

GPS-tracker

Toch graag nog meer zekerheid? Dan kan je steeds opteren om een GPS-tracker aan te schaffen en te installeren aan je aanhangwagen.

In het geval van diefstal weet je dan perfect waar jouw aanhangwagen zich bevindt.

Opslagruimte voor je aanhangwagen

Opvallend veel aanhangwagens staan gewoon vooraan op de oprit geparkeerd, in het zicht van iedereen, en dus ook van mogelijke dieven.

De ideale oplossing? Een garage of afgesloten plek waarin de aanhanger kan staan! Beschik je niet over dergelijke ruimte, dan kan je ook altijd op zoek gaan naar een manier waarop je jouw trailer aan het zicht onttrekt.

Modellen

Wanneer je op het punt staat een aanhangwagen te kopen, weet je ongetwijfeld dat de mogelijkheden eindeloos zijn.

De ruime waaier aan maten, soorten, modellen en merken lijkt onuitputtelijk.

Het grootste onderscheid tussen al deze aanhangwagens?

Geremd vs ongeremd

Een geremde aanhangwagen remt zelf deels mee wanneer je op de rempedaal van je wagen trapt.

Door de ingaande beweging van het oploopremsysteem op de dissel, ontstaat een trekbeweging naar de remstang, die uiteindelijk naar de remkabels van de wielen leiden. Zo ondervindt de dissel een minimale negatieve kracht bij het remmen.

Een ongeremde aanhangwagen daarentegen beschikt niet over een as met geremde wielen en oploopremsysteem.

De remmen van de wagen moeten dan ook de beladen aanhangwagen mee afremmen. Afhankelijk van het gewicht van je aanhanger, zijn de remmen van je auto in staat om ook effectief te remmen.

Vermeir inside tip!

Kijk altijd het maximum sleepvermogen van je auto na, vooraleer je een ongeremde aanhangwagen koopt. Je moet namelijk zeker zijn dat de remmen van je auto sterk genoeg zijn om ook het trekgewicht mee af te remmen.



Enkelas vs dubbelas

Logischerwijs beschikt een enkelas aanhangwagen over één as, daar waar de dubbelas variant over twee assen beschikt.

Welk model je kiest, hangt volledig af van het doel van je aanhangwagen: waarvoor ga je hem gebruiken?

  • Verschil in lading: enkelas kan meer gewicht dragen dan dubbelas (vanwege het extra eigen gewicht van een dubbelas aanhangwagen).
  • Verschil in rijcomfort: dubbelas zal minder op en neer wippen tijdens het rijden in beladen toestand.
  • Verschil in kostprijs: dubbelas variant is duurder dan de enkelas.
  • Verschil in onderhoud: dubbelas aanhangwagens hebben meer onderhoud nodig aangezien ze een extra as en 2 extra wielen hebben.
  • Verschil in wegrollen: dubbelas gaat gemakkelijk, enkelas niet. Voor de enkelas aanhangwagen kan je wel altijd een neuswiel aanschaffen, wat het
  • verplaatsen al heel wat gemakkelijker maakt.
  • Verschil in kantelbaarheid: dubbelas kantelt niet, enkelas wel. Dit is vooral lastig als je achteraan wil instappen in de aanhanger om die te laden
  • Verschil in hanteerbaarheid: dubbelas is moeilijker te hanteren dan enkelas.
  • Verschil in gevaar op verkeersdrempels: bij de dubbelas komt al het gewicht tijdelijk op 1 as, met een kans tot plooien van die as als gevolg.

Vermeir inside tip!

Tussen beide varianten is er GEEN verschil in veiligheid. Zowel bij de enkelas aanhangwagen als bij de dubbelas variant bepaalt het laden volledig de veiligheid van de aanhangwagen. Bekijk dus zeker onze tips betreffende het veilig verzekeren van je lading.



Ondervind je toch nog onduidelijkheden, of heb je ergens vragen over? Neem dan gerust contact op, wij helpen je graag verder!

Bekijk ook zeker al onze aanhangwagens, met een ruim aanbod aan verschillende modellen en merken.

CONTACTEER ONS


Frank Vermeir
Zaakvoerder aanhangwagens Vermeir

Frank Vermeir zaakvoerder aanhangwagens Vermeir