Het is afhankelijk van de Maximum Toegestane Massa (MTM) van een aanhangwagen of deze moet worden ingeschreven én periodiek een technische keuring moet ondergaan. Heeft uw aanhangwagen een MTM van <750 kg? Dan is een inschrijving en keuring niet nodig. Wel moeten deze aanhangwagens voorzien worden van eenzelfde kenteken als dat van het trekkend voertuig. Dit kenteken dient:

  • Een reflecterende achtergrond te hebben.
  • In het midden of links achterop de aanhangwagen bevestigd te worden.
  • Voorzien te zijn van nummerplaatverlichting.
  • Goed vastgemaakt te worden.

Aanhangwagens met een MTM van >750kg dienen wel ingeschreven én periodiek gekeurd te worden.

Wanneer u een nieuwe (of tweedehands) aanhangwagen koopt, dient deze na aankoop ingeschreven te worden bij het DIV (Dienst Inschrijvingen van Voertuigen). Na inschrijving ontvangt u vervolgens uw inschrijvingsbewijs en nummerplaat. Voordat u vervolgens de weg op mag met de aanhangwagen, dient deze gekeurd te worden, en die keuring moet daarna jaarlijks te gebeuren. Wat er allemaal nagekeken wordt? Dat leest u hieronder!

Koppeling

De koppeling van een aanhangwagen is cruciaal om veilig te kunnen participeren in het verkeer. Deze wordt op de technische keuring dan ook uitvoerig bekeken. De koppeling moet eerst en vooral goedgekeurd zijn en beschikken over een E-nummer en een identificatieplaatje. Daarnaast is het belangrijk dat de koppeling:

  • Sterk genoeg is. Dat wil zeggen dat ze minstens een trekgewicht heeft dat gelijk is aan de MTM van de aanhangwagen.
  • Geen speling vertoond. De meeste kogelkoppelingen beschikken over een indicatie met ‘+’- en ‘-’-zone. Indien de koppeling in de ‘-’-zone zit, dient deze te worden vervangen.

Noodkoppeling (breekkabel)

Een breekkabel is eigenlijk een stalen kabeltje dat u aan het trekkend voertuig kan bevestigen. Dit kabeltje trekt de handrem op bij het ongewild loskomen van de aanhangwagen en breekt nadien over. De noodkoppeling (breekkabel) is er voor het geval de koppeling zou losraken tijdens het rijden. Deze is dan ook verplicht en dient onbeschadigd te zijn.

Identificatie van de aanhangwagen

Uw aanhangwagen dient, zoals ieder ander zelfdragend voertuig, voorzien te zijn van de nodige identificatiegegevens:

  1. chassinummer ingeslagen in chassis
  2. identificatieplaatje

Er wordt bij de keuring van uw aanhangwagen gekeken of volgende zaken vermeld zijn op het identificatieplaatje:

  • merk & type voertuig;
  • chassisnummer: dit bestaat uit minimum 3 en maximum 17 karakters;
  • MTM van de aanhangwagen;
  • eventueel het COC-nummer (certificate of conformity).

Verlichting van de aanhangwagen

Verlichting is een belangrijk onderdeel tijdens de technische keuring van uw aanhangwagen. Er zijn een aantal verplichte aspecten die de keuring ondergaan:

  • Achterlichten moeten aanwezig zijn en goed functioneren.
  • Er moeten goed functionerende stoplichten zijn.
  • Er moet een achtermistlicht zijn.
  • Er moeten achter- en zijreflectoren zijn.
  • Er moeten richtingaanwijzers zijn die werken.
  • Zowel de achterlichten als de stoplichten moeten sterk genoeg branden; ze worden op lichtsterkte getest.

Spatborden

Spatborden dienen verplicht aanwezig te zijn op een aanhangwagen. Ze dienen zodanig geïnstalleerd te zijn dat achterwaarts en zijwaarts opspattend water zoveel mogelijk wordt beperkt. De banden mogen daarnaast niet voorbij de spatborden uitsteken.

Remmen

De remmen van uw aanhangwagen moeten goed functioneren. Hiertoe wordt tijdens de keuring een remmentest gedaan. De remmen worden per as getest op de remtestbank. Er mag slechts een verschil van 50 procent in remkracht zijn tussen het linker- en rechterwiel. Indien het verschil groter is, wordt de aanhangwagen afgekeurd.

Banden

Banden worden gecontroleerd op volgende zaken:

  • Profieldiepte. Die moet diep genoeg zijn: kijk naar de indicatie in de groef.
  • Scheuren of beschadigingen. Deze mogen niet tot op de bandenkoord zitten.
  • Barsten, ontstaan door de ouderdom van de band. Als de banden barsten vertonen, moeten deze worden vervangen om klapbanden te vermijden.

Achterbordkabels of uittrekkokers

Er dient op de aanhangwagen een systeem aanwezig te zijn dat verhindert dat het achterbord de achterlichten kan afdekken. Deze moeten immers altijd zichtbaar zijn. Dit is vooral van toepassing bij het rijden met ladingen die langer zijn dan de laadbak van de aanhangwagen en dus ‘uitsteken’.

Chassis en dissel

Het chassis en de dissel worden gecontroleerd op eventueel aanwezige scheuren, deuken of vervormingen.

Oplooprem-schokdemper

De oplooprem-schokdemper vertraagt het inschuiven van de dissel, om zo de remkracht stelselmatig te laten oplopen. Deze schokdemper wordt op de keuring ook gecontroleerd. De koppeling mag niet te snel inschuiven.

Vermeir inside tip

Je kunt de goede werking van deze schokdemper gemakkelijk met de hand controleren op de volgende manier:

Trek de handrem op en duw met je hand de koppeling in de richting van de laadbak. De koppeling moet zachtjes inschuiven en bij het loslaten ook zachtjes terugkomen. Indien deze beweging met een schok terugkomt, dan is de schokdemper stuk en dient deze vervangen te worden. Meestal gaat een defecte schokdemper gepaard met olieverlies.


Speling

De speling van de volgende zaken wordt gecontroleerd:

  • Wiellagers
  • Oploopremschuifbuis
  • Kogelkoppeling

Moet uw aanhangwagen een technische keuring ondergaan, dan raden wij aan op voorhand een onderhoudsbeurt te doen. Wij hebben hiervoor een speciaal uitgeruste werkplaats en kunnen zo alle aspecten die van belang zijn voor de keuring, controleren en eventueel in orde brengen.



Moet je binnenkort met je aanhangwagen naar de technische keuring? Maak een afspraak bij ons voor een onderhoudsbeurt, dan kijken we alles op voorhand na.

CONTACTEER ONS




Frank Vermeir
Zaakvoerder aanhangwagens Vermeir

Frank Vermeir zaakvoerder aanhangwagens Vermeir